Aktualności

/ Podatki i prawo

Nowy projekt ustawy implementującej dyrektywę DAC7

Nowy projekt ustawy implementującej dyrektywę DAC7

/
Data04 kw. 2024
/

W lutym 2024 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany nowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw y, mającej na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104/1 z 25.03.2021) zwaną dyrektywą DAC7.

Zgodnie z unijnymi przepisami, operatorzy platform cyfrowych zostaną obciążeni nowymi obowiązkami sprawozdawczymi. Stanowi to kolejny krok w kierunku uszczelnienia systemu podatkowego w Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają na celu zmniejszenie liczby niezgłoszonych działalności gospodarczych prowadzonych przez sprzedawców i usługodawców działających w przestrzeni internetowej.


Czym jest dyrektywa DAC7?

DAC7, przyjęta przez Unię Europejską w 2021 roku, jest dyrektywą nakładającą na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia przepisów rozszerzających zakres informacji, które platformy cyfrowe są zobowiązane raportować organom państwowym.

Głównym celem Rady Europejskiej jest uszczelnienie i standaryzacja krajowych systemów podatkowych, a także walka z wykorzystywaniem luk prawnych przez podatników. Nowe regulacje mają przede wszystkim umożliwić skuteczną identyfikację osób, które dokonują sprzedaży towarów lub świadczą usługi na dużą skalę, lecz nie są zarejestrowane w celach podatkowych.


Kogo będzie obowiązywać Dyrektywa DAC7?

Przepisy dyrektywy DAC7 są przede wszystkim skierowane do operatorów platform cyfrowych, którzy umożliwiają sprzedawcom wykorzystanie ich interfejsów do dotarcia do klientów i dokonywania sprzedaży towarów oraz określonych usług. Nowe obowiązki sprawozdawcze dotyczą wyłącznie operatorów platform ułatwiających dokonywanie sprzedawcom takich czynności jak najem nieruchomości, usługi świadczone osobiście, sprzedaż towarów oraz udostępnianie środka transportu.

Warto zauważyć, że obowiązek raportowania nie będzie obejmował sprzedawców, którzy w okresie sprawozdawczym (zwykle 12 miesięcy kalendarzowych) dokonali mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów lub których wynagrodzenie wypłacone lub uznane w tym okresie nie przekroczyło 2000 euro. Ponadto, podmioty rządowe, podmioty notowane na giełdzie oraz operatorzy hotelowi, którzy dokonali ponad 2 000 transakcji najmu w ciągu roku (w ramach grupy obiektów), także zostaną zwolnieni z obowiązków raportowania.

Pośrednio regulacje DAC7 będą miały również wpływ na sprzedawców korzystających z usług platform cyfrowych, którzy również będą musieli dostosować się do nowych wymogów. Nowe przepisy będą wymagały od sprzedawców przekazywania odpowiednich informacji operatorom platform.


Obowiązki wynikające z Dyrektywy DAC7

Zgodnie z opublikowanym projektem, operatorzy platform będą zobowiązani przede wszystkim do:

  • przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji dotyczących sprzedawców
  • przestrzegania określonych procedur należytej staranności, które obejmują m.in. sprawdzanie statusu sprzedawców, ich rezydencji oraz wiarygodności uzyskanych informacji.

Informacje o sprzedawcach będą zawierać takie dane jak:

  • imię i nazwisko
  • data urodzenia
  • nazwa firmy
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP)
  • numer identyfikacji VAT
  • identyfikator rachunku finansowego sprzedawcy (jeśli jest on dostępny dla raportującego operatora platformy)
  • kraj rezydencji sprzedawcy podlegającego raportowaniu
  • kwotę całkowitego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz liczbę odpowiednich transakcji, za które to wynagrodzenie zostało wypłacone lub uznane
  • składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego

Wejście w życie

Początkowo planowano, że Dyrektywa DAC7 zostanie wdrożona do 1 stycznia 2023 roku, jednak nie wszystkie państwa członkowskie zdołały przygotować się do jej wprowadzenia na czas, w tym Polska.

Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 lipca 2024 roku. Jednakże część nowych przepisów będzie miała zastosowanie do podmiotów, które w dowolnym momencie w okresie od 1 stycznia 2023 roku do 30 czerwca 2024 roku spełniały warunki, by zostać uznane za operatora platformy podlegającego obowiązkowi raportowania.

Podmioty spełniające te kryteria powinny:

  • przeprowadzić do 31 grudnia 2024 roku procedury należytej staranności w stosunku do sprzedawców, którzy byli zarejestrowani na platformie w tym okresie
  • wykonać do 31 stycznia 2025 roku procedury sprawozdawcze

Sankcje za niedopełnienie obowiązków

Operatorzy platform cyfrowych, którzy nie dopełnią obowiązków nałożonych dyrektywą DAC7, mogą zostać ukarani karą pieniężną w wysokości do 1 miliona złotych.

Dotyczy to m.in.:

  • niedopełnienia obowiązku przekazania informacji o sprzedawcach do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), chyba że operator platformy dokonał stosownych wezwań i zastosował środki wobec sprzedawcy
  • niestosowania zasad i procedur należytej staranności, w tym nie gromadzenia wymaganej dokumentacji
  • nieusunięcia w terminie nieprawidłowości wskazanych w wyniku kontroli

Osoby działające w imieniu lub interesie operatora platformy, które nie dopełnią obowiązków DAC7, mogą zostać ukarane grzywną do 180 stawek dziennych. Maksymalna grzywna może wynieść ponad 10 milionów złotych.

Dotyczy to m.in.:

  • niestosowania zasad i procedur należytej staranności, w tym niegromadzenia wymaganej dokumentacji i nieprzekazywania informacji o sprzedawcach do Szefa KAS
  • niezarejestrowania się w wybranym państwie członkowskim
  • nieusunięcia w terminie nieprawidłowości wskazanych w wyniku kontroli

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:

Zadaj pytanie »

DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI

ELŻBIETA<br/>NARON-GROCHALSKA

ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA

Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
pl en de

***

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub getsix® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną getsix® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Nasze rekomendacje

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje