Częstą praktyką spotykaną w obrocie gospodarczym jest to, że jeden podmiot dokonuje przeniesienia poniesionych przez siebie (we własnym imieniu) kosztów na podmiot rzeczywiście wykorzystujący daną usługę. Zjawisko to, zwane refakturowaniem może być wykorzystane w sytuacji, gdy strony łączy inna umowa określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym.
Na moment rozliczenia duplikatów wpływa to, czy pierwotny dokument sprzedaży dotarł do firmy i czy został zaksięgowany. Podatnicy nadal mają wątpliwości dotyczące tego, kiedy mogą odliczać VAT z duplikatów faktur. Są tu możliwe dwa rozwiązania.
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015, regulująca zmiany w ordynacji podatkowej, zniosła art. 15b Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również art. 24d Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze skutkiem od 1 stycznia 2016 r.
Przedsiębiorstwo, które urządza spotkanie służbowe, pod pewnymi warunkami poniesione wydatki, może zaliczyć do kosztów podatkowych. Z kolei pracownik biorący udział w takiej imprezie nie osiąga z tego tytułu przychodu podlegającego PIT.
Nowelizacja zasad obejmujących sporządzanie dokumentacji cen transferowych spowoduje, że ich przedstawianie na żądanie organu podatkowego, a także sporządzanie oświadczenia lub uproszczonego sprawozdania obejmie wyłącznie podmioty, które wykazują przychody lub koszty w określonej wysokości.
W sytuacji gdy właścicielami gruntów, na których znajdują się budowle tworzące elementy elektrowni wiatrowej (fundamenty, maszty, nawierzchnie dróg i placów, ogrodzenia, sieci przesyłowe), są rolnicy, a grunt ten jest wydzierżawiany na 25 lat przez przedsiębiorców wznoszących elektrownie wiatrowe, to podatnikami od gruntu są ich właściciele. Natomiast żadne zapisy umowne nie skutkują przeniesieniem zobowiązania podatkowego na...
Czytaj więcej
Od 1 stycznia 2016 r. opodatkowaniu będą objęte niektóre odprawy i odszkodowania w związku z zakazem konkurencji. Odszkodowania z 70% PIT Opodatkowaniem będą objęte m.in. odszkodowania przyznane na podstawie przepisów o zakazie konkurencji, a przepisy te regulują jedynie wypłaty odszkodowań na rzecz pracowników lub byłych pracowników – nie dotyczą one sytuacji, w której menedżer współpracuje...
Czytaj więcej
Sejm RP, uchwalając nowelizację kodeksu pracy, ograniczył okres, na jaki mogą być zawierane umowy o pracę na czas określony, do 33 miesięcy. Za pomocą ograniczenia praktyki stosowanej często przez polskich pracodawców, polegającej na zatrudnianiu latami tego samego pracownika, na podstawie umów na czas określony (tzw. umowy łańcuchowe o pracę) bez obiektywnego uzasadnienia, rząd chce wzmocnić...
Czytaj więcej