Nowa interpretacja ogólna Ministra Finansów w zakresie zwolnienia dywidendowego – kluczowe wyjaśnienia dla podatników
W dniu 20 listopada 2024 roku Minister Finansów opublikował Interpretację Ogólną Nr DD9.8202.1.2024 z 15 listopada 2024 roku, dotyczącą warunków stosowania zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).
Interpretacja ta ma na celu wyjaśnienie wątpliwości związanych z warunkiem „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”.
Zwolnienie dywidendowe w ustawie o CIT
Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, dywidendy wypłacane przez polskie spółki na rzecz podmiotów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. Jednym z nich jest wymóg, aby odbiorca dywidendy nie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Istota problemu
W Dyrektywie Rady Unii Europejskiej nr 90/435/EWG z 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Parent-Subsidiary – Dyrektywa PS) wskazane zostały dwa alternatywne mechanizmy eliminujące wielokrotne opodatkowanie przekazywanych zysków (dywidend).
Pierwszy z nich, przyjęty w polskiej ustawie CIT, przewiduje:
- zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym przekazywanych zysków (dywidend) w państwie właściwym ze względu na rezydencję podatkową spółki zależnej przekazującej (wypłacającej) takie zyski spółce dominującej, oraz
- zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym przekazywanych zysków (dywidend) w państwie właściwym ze względu na rezydencję podatkową spółki dominującej (otrzymującej dywidendę).
W związku z tym już sama Dyrektywa SP zakłada, że część zysków spółki otrzymującej dywidendę (właśnie ta otrzymana dywidenda) może podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, co rodziło wątpliwości, czy w takim wypadku spełniony pozostaje warunek zwolnienia dywidendy z opodatkowania w państwie rezydencji podatkowej spółki wypłacającej dywidendę, który sprowadza się do tego, aby odbiorca dywidendy nie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Stanowisko Ministra Finansów
W interpretacji ogólnej Minister Finansów wyjaśnił, że fakt, iż odbiorca dywidendy z innego państwa członkowskiego UE lub EOG korzysta ze zwolnienia podatkowego o charakterze przedmiotowym na podstawie przepisów implementujących Dyrektywę PS, nie narusza wspomnianego warunku. Oznacza to, że takie zwolnienie nie jest traktowane jako zwolnienie z opodatkowania całości dochodów odbiorcy.
Przekazywanie zysków i rzeczywisty właściciel
Minister Finansów stwierdził także, że następujące okoliczności nie świadczą o tym, że podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów w rozumieniu art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy CIT:
- dochodzi do przekazywania zysków w łańcuchu podmiotów w taki sposób, że dywidenda nie jest co najmniej jednokrotnie opodatkowana w ramach UE lub EOG, gdy jej rzeczywistym właścicielem jest spółka mająca siedzibę do celów podatkowych poza UE i EOG lub podmiot niespełniający definicji spółki w rozumieniu Dyrektywy PS,
brak zapłaty podatku dochodowego przez podatnika w danym roku podatkowym wynika z jego indywidualnej sytuacji (np. rozliczenie straty podatkowej czy osiąganie wyłącznie przychodów z dywidend).
Organ podatkowy wskazał jednak wyraźnie, że takie przypadki mogą podlegać ocenie, czy zgodnie z art. 22c ustawy o CIT, nie powinny być one kwalifikowane jako nadużycie w zakresie zwolnień podatkowych.
Znaczenie interpretacji
Opublikowana interpretacja ogólna stanowi istotne wyjaśnienie dla podatników i doradców podatkowych w zakresie stosowania zwolnień dywidendowych. Precyzuje ona, że korzystanie ze zwolnień przedmiotowych wynikających z implementacji Dyrektywy PS nie narusza warunku dotyczącego niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania całości dochodów.
Jednocześnie podkreśla konieczność analizy przypadków, w których struktury transakcji mogą prowadzić do unikania opodatkowania, w kontekście przepisów antyabuzywnych.
Podatnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na te wytyczne przy planowaniu transakcji transgranicznych, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami i uniknąć potencjalnych sporów z organami podatkowymi.
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania dotyczące stosowania zwolnienia dywidendowego lub potrzebują wsparcia w zakresie optymalizacji rozliczeń podatkowych, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami. Chętnie pomożemy w analizie Państwa sytuacji i zapewnimy kompleksowe doradztwo dostosowane do indywidualnych potrzeb.
Źródło: Artykuł przygotowany przez Tomasza – Senior Tax Consultant w getsix® Tax & Legal
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:
DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI
![ELŻBIETA<br/>NARON - GROCHALSKA](https://getsix.eu/wp-content/themes/getsix/images/sidebar/elzbieta-n.jpg)
ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA
Główny
Konsultant
ds. relacji z
klientami
Grupa getsix
***