Dyrektywa FASTER coraz bliżej. Duże zmiany w rozliczaniu podatku u źródła (WHT)
Dyrektywa FASTER w podatku u źródła (WHT)
Unia Europejska dąży do uproszczenia i przyspieszenia procedur związanych z ulgami w podatku u źródła, co ma pozwolić zwiększyć efektywność unijnych rynków kapitałowych. Nowa inicjatywa zakłada wprowadzenie dwóch mechanizmów: ulgi u źródła i systemu szybkiego zwrotu nadpłaconego podatku.
Pojęciem „podatek u źródła” (WHT) określa się zryczałtowane podatki dochodowe (od osób fizycznych i prawnych), pobierane przez płatników, którzy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju, gdzie powstaje dochód. Podatek u źródła jest zatem specyficzną formą podatku pobieraną przy płatnościach transgranicznych – za niektóre usługi niematerialne, licencje, odsetki i dywidendy.
14 maja 2024 r. Komisja Europejska osiągnęła porozumienie w sprawie dyrektywy FASTER, dotyczącej szybszego i bezpieczniejszego odliczania nadpłaconego WHT od dochodów pasywnych. Oznacza to, że dyrektywa z czerwca 2023 r. i związane z nią przepisy są bliżej wejścia w życie. Będą one mieć wpływ m.in. na sytuację prawnopodatkową inwestorów transgranicznych, krajowych organów podatkowych i pośredników finansowych, takich jak banki lub platformy inwestycyjne.
Czym jest dyrektywa FASTER i jak zmienia kwestię rozliczeń podatku u źródła?
Podatek u źródła a dyrektywa FASTER
Transakcje transgraniczne pociągają za sobą ryzyko powstania podwójnego opodatkowania w kraju podatnika i w kraju płatnika. Dla inwestorów, niebędących rezydentami, proces umożliwiający niepobieranie czy zwrot podatku u źródła (WHT) jest skomplikowany i różni się w zależności od państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Dyrektywa FASTER ma zwiększyć bezpieczeństwo oraz efektywność procedur rozliczania podatku u źródła (WHT). Wprowadzone regulacje obejmą swoim zakresem płatności pasywne, tj. wynikające z wypłaty dywidend oraz zapłaty odsetek.
Wprowadzenie szybszego i bezpieczniejszego mechanizmu ulg w podatku u źródła jest krokiem w stronę uproszczenia i przyspieszenia procedur podatkowych oraz zwalczania nadużyć podatkowych w UE. Ma także pozwolić na zwiększenie skuteczności i bezpieczeństwa procedur WHT dla inwestorów, pośredników finansowych i rządów przy inwestycjach transgranicznych.
Dyrektywa przewiduje także obowiązek sprawozdawczy dla pośredników finansowych (np. banków, platform inwestycyjnych). W tym celu państwa członkowskie będą zobowiązane ustanowić specjalne krajowe rejestry.
Główne cele dyrektywy FASTER obejmują:
- skrócenie czasu na uzyskanie ulgi lub zwrotu podatku u źródła (WHT)
- ułatwienie inwestycji transgranicznych
- zwiększenie przejrzystości, skuteczności procedur dotyczących podatku u źródła
- zapobieganie nadużyciom podatkowym
- pozytywny wpływ na gospodarkę m.in. poprzez zwiększenie PKB, wynagrodzeń i zatrudnienia.
Podatek u źródła – kluczowe mechanizmy w ramach dyrektywy FASTER
Dyrektywa FASTER obejmuje dwa kluczowe mechanizmy dla państw członkowskich UE:
- RSS (Relief at Source System – ulga u źródła) – polega na naliczaniu właściwej kwoty podatku w momencie wypłaty dywidendy lub odsetek przez podmiot pobierający podatek u źródła.
- QRS (Quick Refund System – system szybkiego zwrotu) – w przypadku naliczenia wyższej stawki, nadwyżka WHT ma być zwracana w określonych terminie, maksymalnie do 50 dni od daty płatności dywidendy lub odsetek.
Dyrektywa FASTER – korzyści z jej wprowadzenia
Wprowadzenie dyrektywy FASTER ma przynieść przede wszystkim korzyści ekonomiczne. Zmniejszenie kosztów przestrzegania przepisów oraz szybszy zwrot nadpłaconych podatków u źródła ma pozwolić inwestorom na efektywniejsze reinwestowanie środków.
Dodatkowo dyrektywa FASTER ma przyśpieszyć i „zdigitalizować” proces ubiegania się o zwrot nadpłaconego WHT w kraju źródła. Wprowadzony ma zostać elektroniczny certyfikat rezydencji podatkowej (eTRC) – zarówno dla inwestorów fizycznych, jak i osób prawnych. Certyfikat ma być wydawany przez państwo członkowskie rezydencji w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Będzie on uznawany w całej Unii Europejskiej.
Dzięki zwiększonej przejrzystości i kontroli przepisy dyrektywy FASTER powinny także pomóc zapobiegać oszustwom podatkowym oraz wspierać wzrost gospodarczy dzięki redukcji kosztów dla inwestorów. Będzie również pomocna dla samych państw członkowskich, które – efektywniej zarządzając procedurami podatkowymi w zakresie podatku u źródła (WHT) – będą mogły zwiększyć stabilność i konkurencyjność unijnych rynków kapitałowych.
Od kiedy zacznie obowiązywać dyrektywa FASTER?
Państwa członkowskie UE mają czas na dostosowanie prawa krajowego w zakresie WHT do przepisów dyrektywy FASTER do 31 grudnia 2028 r. Nowe przepisy dyrektywy FASTER zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2030 r.
getsix – profesjonalne doradztwo podatkowe
Eksperci getsix służą doradztwem podatkowym na każdym etapie prowadzenia biznesu i rozliczeń finansowo-księgowych. Doradzamy także w zakresie stosowania istniejących procedur zwolnień i zwrotów podatku u źródła. Służymy także pomocą przy wdrażaniu i określeniu zmian, na jakie wpływ będzie miała dyrektywa FASTER w zakresie rozliczeń podatku u źródła (WHT).
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:
DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI
ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA
Główny
Konsultant
ds. relacji z
klientami
Grupa getsix
***