Aktualności

/ Podatki i prawo

Koszty poczęstunku dla współpracowników - nowe podejście fiskusa

Koszty poczęstunku dla współpracowników – nowe podejście fiskusa

/
Data15 Nov 2024
/

Duże zmiany dotyczące stanowiska skarbówki w zakresie finansowania kosztów poczęstunku. Krajowa Administracja Skarbowa zliberalizowała ostatnio swoje podejście i zmieniła interpretację przepisów na korzyść podatników. Zgodnie z nią pracodawca może „wrzucić” w koszty wydatki związane z poczęstunkiem nie tylko dla pracowników, ale również osób współpracujących z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie ma więc już znaczenia umowa, jaka łączy daną osobę z zatrudniającym.

Nowa interpretacja przepisów wynika z odpowiedzi szefa Krajowej Administracji Skarbowej na wniosek spółki z branży IT, która zapytała o rozliczenie usług gastronomicznych dla personelu, w szczególności dla osób, które współpracują z firmą na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych w ramach prowadzonej przez nie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Podmiot wskazał, że takie osoby, podobnie jak pracownicy etatowi, mogą korzystać z części wspólnych biura, w tym kuchni i jej wyposażenia, gdzie udostępniane są przekąski i napoje, a podczas spotkań i szkoleń również kanapki i zestawy lunchowe. Firma stwierdziła, że takie praktyki pomagają w nawiązaniu i kontynuowaniu współpracy oraz – jej zdaniem – powinny być standardem w relacji pracodawca – pracownik. Zapytała zatem KAS, czy może zaliczyć wydatki związane z gastronomią, dla wszystkich pracowników i współpracowników, do kosztów uzyskania przychodu.


Koszty poczęstunku do odliczenia? Zmiana KAS w interpretacji przepisów

Odpowiedź została opublikowana 11 października 2024 r. Wówczas szef Krajowej Administracji Skarbowej Marcin Łoboda, w interpretacji nr DOP4.8221.8.2021.CPXV, stwierdził, że przepisy podatkowe nie zakazują odliczania kosztów gastronomicznych i mogą one stanowić koszt uzyskania przychodu, niezależnie od tego czy dotyczą pracowników czy współpracowników.

– Wydatki na zakup artykułów spożywczych opisanych w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, zarówno w zakresie, w jakim dotyczą „pracowników”, jak i „współpracowników” spełniają przesłanki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z działalnością podatnika. Wydatki na artykuły spożywcze, ponoszone przez spółkę, nie znajdują się w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy CIT (analogicznie art. 23 ust. 1 ustawy o PIT – przyp. red.). W szczególności przedmiotowe wydatki nie mogą zostać uznane za koszty reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT – podkreślił szef KAS.

To całkowita zmiana w podejściu fiskusa. Przypomnijmy, że w interpretacji z czerwca 2020 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.119.2020.1.AM) dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził zgodę na odliczenie wydatków z tytułu zakupu artykułów spożywczych wyłącznie w części dla pracowników, czyli osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Jednocześnie stwierdził, że kosztem uzyskania przychodu firmy nie mogą być wydatki dotyczące współpracowników, czyli osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, gdyż stanowią one wyłącznie wydatki reprezentacyjne.


Poczęstunek a koszty uzyskania przychodu. Co z imprezami integracyjnymi?

Eksperci wskazują, że nowe stanowisko skarbówki to krok w dobrym kierunku, gdyż wcześniejsze, zakładające, że pracodawca powinien określić, jaką część środków spożywczych „zużywają” pracownicy, a jaką współpracownicy, było w praktyce niewykonalne i stanowiło dodatkowe utrudnienie dla firm, które musiały rozdzielać koszty poczęstunku w zależności od umów łączących je z osobami fizycznymi.

Jednocześnie podkreślają, że nowa interpretacja powinna zostać również rozszerzona na imprezy integracyjne. Tutaj jednak fiskus wciąż pozwala wliczać w koszty jedynie wydatki (z wyłączeniem alkoholu) w zakresie dotyczącym: pracowników, członków zarządu oraz innych osób sprawujących funkcje kierownicze, ale nie współpracowników.

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:

Zadaj pytanie »

DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI

ELŻBIETA<br/>NARON - GROCHALSKA

ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA

Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
pl en de

***

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub getsix® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną getsix® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Nasze rekomendacje

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje