Aktualności

/ Podatki i prawo

Kontrola celno-skarbowa w świetle raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” - rosnąca presja na firmy

Kontrola celno-skarbowa w świetle raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” – rosnąca presja na firmy

/
Data25 cze 2025
/

Kontrola celno-skarbowa staje się jednym z głównych mechanizmów kształtujących relacje między przedsiębiorcami a administracją skarbową. Najnowszy raport Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025, przygotowany przez MDDP i Konfederację Lewiatan, pokazuje, jak zmienia się krajobraz działań kontrolnych w Polsce – od skali, przez metody, aż po konsekwencje dla biznesu.

Warto przy tym zaznaczyć, że administracja skarbowa dysponuje dziś dwoma podstawowymi rodzajami postępowań kontrolnych: kontrolą podatkową, prowadzoną przez urzędy skarbowe, oraz kontrolą celno-skarbową, realizowaną przez wyspecjalizowane jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Ta druga forma – znacznie bardziej rozbudowana i mniej sformalizowana – coraz wyraźniej wypiera klasyczne kontrole podatkowe, stając się głównym narzędziem weryfikacji przedsiębiorców.


Kontrole celno-skarbowe dominują

Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił gwałtowny wzrost znaczenia kontroli celno-skarbowych. W 2019 r. stanowiły one zaledwie 12,5% wszystkich kontroli, a w 2024 r. już ponad 38%. Według KAS trend ten będzie kontynuowany.

Choć urzędy celno-skarbowe dysponują większymi kompetencjami, przedsiębiorcy mają ograniczoną ochronę prawną podczas takich kontroli. Brak jasno określonych ram czasowych oraz szersze uprawnienia organów to czynniki, które wzmacniają asymetrię między kontrolującym a podatnikiem.


117,5 tys. kontroli i 45 mld zł uszczupleń

W latach 2019–2024 przeprowadzono łącznie 117,5 tys. kontroli – średnio 77 dziennie (w tym ok. 59 podatkowych i 18 celno-skarbowych). Najwięcej w 2022 r., najmniej w 2024 – co eksperci tłumaczą lepszym dostępem do danych i skuteczniejszym typowaniem firm.

W tym okresie wykryto łącznie ponad 45 mld zł (ok. 10,5 mld euro) uszczupleń podatkowych:

  • 27,5 mld zł w kontrolach celno-skarbowych,
  • 18 mld zł w kontrolach podatkowych.

Średnia zaległość ujawniona w jednej kontroli celno-skarbowej przekraczała 1 mln zł – to wyraźny sygnał, że każda kontrola może być dla firmy poważnym ryzykiem finansowym.


„Skuteczność” na poziomie 98%?

W 2024 roku nieprawidłowości wykryto w przypadku 98% kontroli podatkowych i 94% celno-skarbowych. Tak wysoka „skuteczność” budzi pytania – czy rzeczywiście mamy do czynienia z perfekcyjnym systemem typowania, czy może z presją na to, by każda kontrola zakończyła się ustaleniem uchybień?

Tym bardziej że liczba realnych wpłat po kontrolach pozostaje relatywnie niska, co sugeruje, że część decyzji może być zbyt pochopna lub słabo udokumentowana.


Brak zawiadomień i przewlekłość postępowań

Zaledwie 1 na 10 podatników otrzymał zawiadomienie o kontroli, mimo że zgodnie z przepisami powinno to być standardem. Brak wcześniejszej informacji uniemożliwia dobrowolne skorygowanie błędów i zwiększa stres oraz ryzyko proceduralne.

Długość kontroli to kolejny problem:

  • celno-skarbowe: średnio 332 dni,
  • podatkowe: średnio 113 dni.

Tak długi czas działania fiskusa to nie tylko kosztowna niepewność dla firm, ale i realne obciążenie finansowe – np. poprzez narastające odsetki od zaległości.


Kontrola celno-skarbowa wymaga równowagi

Raport wyraźnie wskazuje, że kontrola celno-skarbowa, jako coraz powszechniejszy instrument działania administracji skarbowej, powinna opierać się na zasadzie równowagi – pomiędzy skutecznością fiskusa a rzeczywistą ochroną praw podatników.

Wśród postulatów autorów raportu znajdują się:

  • zwiększenie transparentności procedur,
  • przywrócenie realnych gwarancji procesowych,
  • ujednolicenie oraz skrócenie czasu trwania kontroli.

Wnioski dla firm

Raport „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” jasno wskazuje, że kontrola celno-skarbowa przestaje być incydentalnym zdarzeniem, a staje się istotnym elementem ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Wobec rosnącej skali oraz intensywności działań kontrolnych ze strony administracji skarbowej, przedsiębiorcy powinni zadbać o właściwe przygotowanie proceduralne i dokumentacyjne.

W celu zabezpieczenia interesów swojej firmy, warto z wyprzedzeniem przeanalizować potencjalne obszary ryzyka oraz skorzystać z profesjonalnego wsparcia specjalistów w zakresie prawa podatkowego. Doświadczeni doradcy podatkowi mogą nie tylko zminimalizować skutki ewentualnych nieprawidłowości, lecz także zapewnić bezpieczeństwo podatkowe na każdym etapie działalności. Zapraszamy do skorzystania z usług doradztwa podatkowego świadczonych przez ekspertów getsix®.

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:

Zadaj pytanie »

DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI

ELŻBIETA<br/>NARON - GROCHALSKA

ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA

Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
pl en de

***

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub getsix® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną getsix® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje