Aktualności

/ Biznes w Polsce

E-commerce pod lupą UOKIK. Czas na weryfikację polityki sprzedażowej

E-commerce pod lupą UOKIK. Czas na weryfikację polityki sprzedażowej

/
Data09 wrz 2025
/

Branża e-commerce znalazła się pod szczególnym zainteresowaniem UOKiK. Urząd sprawdza, czy konsumenci są rzetelnie informowani o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką i czy stosowane mechanizmy promocyjne nie wprowadzają w błąd.


Najniższa cena z 30 dni – UOKIK mówi sprawdzam

Prezes UOKIK ogłosił, że przyjrzy się dokładnie branży e-commerce pod kątem informowania konsumentów o cenach. W szczególności weryfikacji zostanie poddany sposób, w jaki konsumenci są informowani o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Dotychczasowe kontrole wykazały bowiem, że internetowi sprzedawcy w sposób nierzetelny informują o tych danych.

Ostatnia analiza strony internetowej i aplikacji mobilnej TEMU wykazała, że klienci platformy nie zawsze mogą się dowiedzieć, jak duża jest promocja, albo nie mają podanego punktu odniesienia, bądź też kwota będąca punktem odniesienia nie jest zgodna z prawdą.

Zasady prezentowania obniżonych cen zgodnie z dyrektywą Omnibus są uniwersalne dla wszystkich branż.

UOKIK informuje, że prowadzi obecnie 6 postępowań w związku z błędnym prezentowaniem informacji o obniżkach, w których zarzuty otrzymały spółki: Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska, AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Wystosował też ponad 70 wystąpień miękkich.


Wieczne promocje zakazane

Prezes UOKIK zapowiedział również, że sprawdzeniu zostanie poddane szczególnie, czy specjalne kody rabatowe, dni wyprzedażowe, zegary odliczające czas promocji na stronach nie naruszają interesów konsumentów. Mechanizmy te są często nadużywane przez sprzedawców internetowych, którzy w ten sposób chcą nieuczciwie wpłynąć na procesy decyzyjne konsumentów. Jako przykład nielegalnych zachowań należy wskazać niekończące się promocje, stale odnawiane kody rabatowe, czy też zegary odliczające godziny promocji wciąż od nowa.


Podsumowanie

Obowiązkiem sprzedawców – zgodnie z dyrektywą Omnibus – jest transparentne i uczciwe przedstawianie obniżek cen i promocji.

To ostatni moment na dokładną weryfikację lub ewentualną zmianę swojej polityki cenowej i promocyjnej, aby nie narazić się na zarzuty i kary oraz utratę zaufania klientów.


kancelaria prawna sdzlegal SchindhelmŹródło: Artykuł przygotowany przez naszego partnera kooperacyjnego – kancelarię prawną sdzlegal Schindhelm

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:

Zadaj pytanie »

DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI

ELŻBIETA<br/>NARON-GROCHALSKA

ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA

Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
pl en de

***

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub getsix® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną getsix® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Our Recommendations

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje