Zmiana terminu wdrożenia obowiązkowych e-Doręczeń
Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło przesunięcie obowiązku posiadania skrzynki e-Doręczeń. Oficjalna informacja pojawiła się już w komunikacie Ministra Cyfryzacji, opublikowanym w Dzienniku Ustaw.
Nowy termin wdrożenia e-Doręczeń to 1 stycznia 2025.
Przesunięcie terminu wdrożenia e-Doręczeń umożliwi nowelizację ustawy o doręczeniach oraz innych ustaw, wprowadzając okres przejściowy na wdrożenie e-Doręczeń.
Implementacja e-Doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest nie tylko dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych. Z analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji pokazują, że jedynie 30% zobowiązanych podmiotów publicznych złożyło wniosek o założenie adresu do doręczeń elektronicznych.
Z tego względu uznano, że aby skutecznie wdrożyć e-Doręczenia należy wprowadzić okres przejściowy do 31 grudnia 2025 r. w czasie, którego podmioty publiczne będą miały możliwość stopniowego dostosowywania się do nowego systemu.
W okresie przejściowym doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych będą równoważne z e-Doręczeniami.
Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego z potwierdzeniem odbioru, zgodny z rozporządzeniem UE eIDAS oraz ustawą o doręczeniach elektronicznych. Posiadają one taką samą wartość prawną jak tradycyjne przesyłki polecone z potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji za pomocą e-Doręczeń.
Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-Doręczeń?
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń obejmie wszystkie podmioty publiczne oraz firmy zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym i Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Harmonogram wprowadzenia obowiązkowych e-Doręczeń
Obowiązek wprowadzenia e-doręczeń dla podmiotów niepublicznych obejmie:
Od 01.01.2025 r.:
- Zawody zaufania publicznego: adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi, notariusze.
- Podmioty rejestrujące się do KRS od 1 stycznia 2025 r.
- Podmioty składające wniosek o wpis do CEiDG.
Od 01.04.2025 r.:
- Podmioty zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r.
Od 01.07.2025 r.:
- Podmioty zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.
Od 01.10.2026 r.:
- Podmioty zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.
Obowiązek wprowadzenia e-doręczeń dla podmiotów publicznych obejmie:
Od 01.01.2025 r.:
- Organy administracji rządowej i ich jednostki budżetowe.
- Inne organy władzy publicznej i jednostki budżetowe.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
- Narodowy Fundusz Zdrowia.
- Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, PAN, instytucje kultury i inne osoby prawne wykonujące zadania publiczne.
- Inne podmioty publiczne.
Od 01.10.2029 r.:
- Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, samorządowe zakłady budżetowe – w zakresie publicznej usługi hybrydowej.
- Sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:
DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI
ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA
Główny
Konsultant
ds. relacji z
klientami
Grupa getsix
***