Zmiany w zakresie rozliczania faktur korygujących „in minus”
Nasz dział Customer Relation we współpracy z działem księgowym przygotował następujące wyjaśnienie zmian polskich przepisów dotyczących Slim VAT.
1 stycznia 2021 r. wszedł w życie tzw. pakiet SLIM VAT (Simple, Local And Modern VAT) który wprowadził zmiany w zakresie rozliczania faktur korygujących „in minus”. W wyniku nowelizacji ustawy o podatku VAT zniesiono obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej in minus, za to wprowadzono szereg innych obowiązków.
Nowe przepisy dotyczą: krajowych korekt z polskim podatkiem VAT in minus dla faktur sprzedaży i zakupu.
Od 1 stycznia 2021 obniżenia podstawy opodatkowania (inaczej odliczenia VAT z faktury korygującej na minus) można dokonać w miesiącu wystawienia faktury korygującej, pod warunkiem, że z posiadanej przez podatnik a dokumentacji wynika, co następuje:
- uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określonych w fakturze korygującej,
- zostały spełnione warunki z punktu 1, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.
W przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada ww. dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Podsumowując:
Strony (dostawca i nabywca) mogą podpisać porozumienie, iż w 2021 będą rozliczać faktury korygujące na minus według starych przepisów. Takie porozumienie musi zostać podpisane przez obie strony przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej dla danego nabywcy w 2021.
Brak podpisanego porozumienia oznacza, że nabywca i dostawca będą rozliczać faktury korygujące na minus (obniżać podstawę opodatkowania) według nowych przepisów, tj. obowiązujących od 01.01.2021.
Przykład 1: Strony wspólnie ustalają korektę faktury
- w styczniu 2021 strony ustaliły, iż nastąpi zwrot towaru, zmiana ceny, rabat itp. na podstawie umowy miedzy stronami, korespondencji mailowej lub innej pisemnej formy;
- faktura korygująca in minus została wystawiona w lutym 2021;
- rozliczenie VAT z faktury korygującej nastąpi w styczniu 2021, nie jest już potrzebne żądne inne potwierdzenie przez nabywcę.
Uwaga: wystawianie faktur korygujących in minus powinno się odbywać niezwłocznie po ustaleniach z klientem – najlepiej w tym samym miesiącu. Do wszystkich faktur in minus należy załączać kopię korespondencji z klientem, a następnie taki komplet dokumentów przesyłać do Państwa biura księgowego (może być drogą mailową).
Jeśli okaże się, że z korespondencji wynika, że ustalenia co do korekty na minus są ze stycznia, a faktura korygująca in minus została wystawiona po wysłaniu pliku JPK za 01.2021, to wówczas należy skorygować ten plik JPK i wysłać czynny żal do US z wyjaśnieniem przyczyny jego korekty. Przypominam, że dotyczy to także korekt in minus, które otrzymują Państwo od swoich klientów.
Przykład 2: Brak ustaleń pomiędzy stronami korekty faktury
- brak ustaleń z klientem np. dostawca zauważył błędną cenę i wystawił korektę na minus, ale nie prowadził korespondencji z klientem w tej kwestii;
- konieczne jest uzyskanie potwierdzenie od nabywcy w określonej formie tj. na fakturze korygującej musi znaleźć się adnotacja nabywcy: „potwierdzamy zgodność faktury z uzgodnieniami, oraz że warunki dostawy zostały spełnione”, oraz data i podpis nabywcy. Takie potwierdzenie może się odbyć drogą mailową.
Bardzo możliwe, że Państwa klienci będą stosowali stare i nowe przepisy, dlatego najlepiej na bieżąco przesyłać do Państwa firmy księgowej porozumienia z klientami, a także korekt faktur sprzedaży i zakupu in minus z załączoną korespondencją z klientem (jeśli taka wystąpi).
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania prosimy skontaktować się z osobą odpowiedzialną za kontakt biznesowy z Państwem lub wysłać zapytanie poprzez formularz na stronie getsix®.
***