Aktualności

/ Kadry i płace

Obowiązki pracodawcy zgodnie z dyspozycją ustawy emerytalnej

/
Data14 lis 2014
/

icon_payroll_news

Pracodawca zobowiązany jest do gromadzenia dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia. Jest to bardzo istotny obowiązek pracodawcy. Jeśli bowiem dopuści się on nieprawidłowości przy wydawaniu zaświadczeń albo kompletowaniu dokumentacji, ponosi pełną odpowiedzialność za zaistniały stan rzeczy.

Przykładowo nieprawidłowo wypełnione zaświadczenie, na podstawie którego świadczeniobiorca pobierze nienależne świadczenie, będzie powodowało, iż pracodawca zostanie zobowiązany do zwrotu należności i to wraz z odsetkami. Jeśli zaś nieprawidłowo wypełnione zaświadczenie spowoduje, iż świadczeniobiorca będzie pobierał świadczenie w zaniżonej wysokości, a więc poniesie stratę finansową, wówczas będzie przysługiwało mu roszczenie o odszkodowanie wobec pracodawcy.

Obowiązki pracodawcy

Zgodnie z dyspozycją art. 125 ust. 1 ustawy emerytalnej pracodawcy zobowiązani są do:

  • współdziałania z pracownikiem w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia;
  • wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości;
  • przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika urodzonego przed 1 stycznia 1949 r. na emeryturę;
  • przygotowania, za zgodą pracownika, wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożenia go organowi rentowemu na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych;
  • poinformowania bezzwłocznie, po śmierci pracownika, pozostałej po nim rodziny o warunkach uzyskania renty rodzinnej, przygotowania wniosku o rentę i przedłożenia go organowi rentowemu.

Źródło: Gazeta Podatkowa, 23.10.2014

Nasze rekomendacje

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje