Pracownicy oddelegowani za granicę – wyrównanie podatku w Polsce
Polskie firmy często stosują się do zasad wyrównywania podatku jakie obowiązują za granicą, które nie odpowiadają jednak wymogom prawa polskiego. Ostatnio często powtarzają się przypadki, w których pracownicy oddelegowani za granicę, kwestionują swoje odszkodowania wynikające z wyrównania podatku, rozliczane wg przepisów obowiązujących dla przedsiębiorstwa.
Pracownicy odmawiają zwrotu nadwyżki płatności i wolą procesowania sporu w sądzie. To spowodowało wątpliwości co do legalności takich praktyk. Sprawa była nawet rozstrzygana przed Sądem Najwyższym i Sądem Apelacyjnym. Istotne jest, iż żaden z sądów nie zakwestionował legalności stosowania zasad wyrównywania podatku w Polsce. Decyzje wskazują jednak, że wyrównywanie podatku należy realizować zgodnie z polskimi przepisami prawa podatkowego i prawa pracy, tak aby wyrównania mogły być z powodzeniem stosowane.
W praktyce, przepisy dotyczące wyrównania podatku są dla pracodawców nie wystarczające, aby móc te zasady w sposób prawidłowy i bezpieczny dla pracowników wdrażać. Niemniej jednak wyrównanie podatku można zastosować, jeżeli tylko odpowiednia dokumentacja prawna jest dostępna. Ponieważ wyrównanie podatku dotyka zarówno pracodawcy jak i pracownika, ważne jest, aby klauzule w umowach i przepisach korporacyjnych były zgodne z zasadami polskiego prawa o podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych.