1 mld zł na rozbudowę portu kontenerowego w Gdańsku
Operator portu kontenerowego w Gdańsku, DCT Gdańsk Sp. z o.o., podpisał z konsorcjum, którego liderem jest polska grupa budowlana Budimex, umowę na rozbudowę portu kontenerowego o wartości 1 mld zł.
Dzięki budowie trzeciego terminalu Baltic Hub 3, bałtycki port ma stać się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Zdolność przeładunkowa wynosząca obecnie 3 mln *TEU rocznie ma w efekcie wzrosnąć do 4,5 mln TEU.
W ubiegłym roku w DCT Gdańsk przeładowano 2,09 mln TEU.
Prace budowlane przy Baltic Hub 3, które rozpoczną się we wrześniu, obejmują budowę nowego nabrzeża o długości 717 metrów. Nabrzeże będzie zacumowane przy zbiorniku wodnym o głębokości 18 metrów.
Całkowita powierzchnia trzeciego terminalu kontenerowego wynosi 36 hektarów. W ramach projektu inwestycyjnego powstanie 7 nowych suwnic kontenerowych oraz dodatkowo 20 automatycznych suwnic kolejowych RMG.
Właścicielami Gdańskiego Portu Kontenerowego są Państwowy Fundusz Inwestycyjny PFR TFI (30 proc.), fundusz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.) oraz PSA International Pte Ltd (40 proc.), który jest również operatorem portu.
PSA International Pte Ltd jest również operatorem największego na świecie portu kontenerowego w Singapurze.
*TEU (twenty-feet equivalent unit)
Jednostka miary odpowiadająca pojemności; używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych. Jest ona równoważna objętości kontenera ISO o długości 20 stóp. Znormalizowany kontener serii 1 ISO odpowiada 2TEU.
Źródło: Wirtschafts-Markt Polen (10-2022 Wydanie 314)
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:
DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI
ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA
Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
***