Aktualności

/ Podatki i prawo

Interpretacja KIS dotycząca ulgi sponsoringowej

Interpretacja KIS dotycząca ulgi sponsoringowej

/
Data18 Nov 2024
/

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na interpretację Dyrektora KIS w sprawie możliwości skorzystania z tzw. ulgi sponsoringowej. Interpretacja ta dotyczy warunków, które podatnik powinien spełnić, aby uzyskać prawo do odliczenia – zwłaszcza w zakresie powiązania ulgi z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Przypomnijmy, że od 2022 r. podatnik ma prawo skorzystać z ulgi przewidzianej dla podatników wspierających sport, kulturę i edukację.

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na:

  • działalność sportową,
  • działalność kulturalną lub
  • działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

W oparciu o przepisy ustawy o CIT, podatnicy, którzy sponsorują podmioty trzecie (np. kluby sportowe), otrzymując w zamian usługę reklamową, zaliczają wydatek na nabycie tejże usługi reklamowej do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowo, na podstawie art. 18ee ustawy o CIT mogą skorzystać z ulgi sponsoringowej i odliczyć dodatkowo 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania.

Zwracamy jednak uwagę na stanowisko Dyrektora KIS przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2023 r., nr: 0114-KDIP2-1.4010.161.2023.1.MR1, w której Organ, co prawda zgodził się z podatnikiem, że ma prawo uwzględnić w ramach ulgi sponsoringowej wydatek na nabycie usługi reklamowej od instytucji kultury wpisanej do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, niemniej jednak, podkreślił, że ulga sponsoringowa jest elementem tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), co wymaga posiadania przez podatnika wewnętrznej polityki CSR, aby uwzględniać ponoszone wydatki w kosztach uzyskania przychodu.

W uzasadnieniu DKIS wskazał, że należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT […] Zaznaczyć w tym miejscu należy, że działania Spółki wskazane we wniosku wpisują się także w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, albowiem mają wpływ na poprawę wizerunku Spółki, poprzez ugruntowanie jej wiarygodności biznesowej oraz uwiarygodnienie pozytywnego postrzegania jej działalności, jako spójnego z wartościami CSR.

W naszej ocenie sam fakt poniesienia wydatku na nabycie usługi reklamowej pozwala na uwzględnienie go w kosztach podatkowych, jak również wymogiem skorzystania z ulgi sponsoringowej nie jest posiadanie utrwalonej polityki CSR. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę stanowisko Dyrektora KIS przedstawione w ww. interpretacji, jak również w szeregu innych interpretacji dotyczących wydatków w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) zalecamy przygotowanie odpowiedniej polityki, o ile nie posiadają Państwo takowej, aby móc uwzględniać podobne wydatki w ramach kosztów podatkowych.

W ostatnim czasie zauważamy tendencję organów podatkowych do powoływania się na społeczną odpowiedzialność biznesu i posiadania regulaminu takiego działania w różnych obszarach działalności podatników.


SMW logo Źródło: Artykuł przygotowany przez naszego partnera kooperacyjnego – kancelarię SMW Tax Advisory

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:

Zadaj pytanie »

DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI

ELŻBIETA<br/>NARON - GROCHALSKA

ELŻBIETA
NARON-GROCHALSKA

Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
pl en de

***

Niniejsza publikacja ma charakter niewiążącej informacji i służy ogólnym celom informacyjnym. Przedstawione informacje nie stanowią doradztwa prawnego, podatkowego ani w zakresie zarządzania, jak również nie zastępują indywidualnego doradztwa. Przy opracowaniu niniejszej publikacji dołożono należytej staranności, jednak bez przejęcia odpowiedzialności za prawidłowość, aktualność i kompletność prezentowanych informacji. Treści w niej zawarte nie stanowią samodzielnej podstawy do działania i nie mogą zastąpić konkretnego doradztwa w indywidualnej sprawie. Odpowiedzialność autorów lub getsix® jest wyłączona. W razie potrzeby uzyskania wiążącej opinii prosimy o bezpośredni kontakt z nami. Treść niniejszej publikacji stanowi własność intelektualną getsix® lub firm partnerskich i podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Osoby korzystające z tych informacji mogą pobierać, drukować i kopiować treść publikacji wyłącznie na własne potrzeby.

Nasze rekomendacje

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje