Aktualności

/ Podatki i prawo

Rabaty cenowe udzielane na zakup pracownikom nie powinny być traktowane jako świadczenia opodatkowane

/
Data08 sty 2014
/

icon_tax_news icon_payroll_news

W oparciu o liczne pozytywne decyzje pokontrolne można by się domagać, aby w określonych okolicznościach zniżki dla pracowników na produkty spółki nie stanowiły dochodu do opodatkowania.

Czego dotyczą decyzje?

Według organów podatkowych, rabaty cenowe udzielane na zakup nie tylko pracownikom ale również osobom trzecim (np. Członkom rodziny zatrudnionego) nie powinny być traktowane jako świadczenia opodatkowane. Podlegające opodatkowaniu dochody z poza własnej działalności gospodarczej, zawierają wg ustawy o podatku dochodowym płatności gotówkowe oraz płatność w naturze. Jeśli jednak grupa beneficjentów programu rabatowego zostanie poszerzona o osoby nie pozostające w stosunku pracy z firmą, można stwierdzić, że taka zniżka nie stanowi świadczenia opodatkowanego dla tej osoby.

Kiedy można stwierdzić, że nie mamy do czynienia z rabatem pracowniczym?

Orzeczenia podatkowe wskazują, że nie mamy do czynienia ze zniżkami pracowniczymi jeżeli:

  • Program rabatowy skierowany jest do szerokiej grupy ludzi, a nie tylko pracowników firmy (np. domowników lub członków rodziny podwykonawców);
  • warunki programu są takie same dla pracowników i pozostałych beneficjentów (tj. pracownicy nie są preferencyjnie traktowani);
  • cena płacona przez pracownika oferowana jest na rynku – ceny nie różnią się dla osób objętych programem i dla innych odbiorców;
  • Celem programu jest zwiększenie wolumenu sprzedaży.

Jakie są korzyści, jeżeli dochód z poza własnej działalności nie jest jako taki rozpoznawany?

  • na dochody te nie będzie naliczany podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne, co powoduje oszczędności pracownika i firmy;
  • zminimalizowanie nakładu administracyjnego związanego z oceną i sprawozdawczością dochodów pracownika;
  • motywowanie ludzi, którzy uczestniczą w programie do zwiększenia zakupów, dzięki likwidacji dodatkowych kosztów z tytułu podatku dochodowego i ubezpieczeń społecznych obejmuje, które zmniejszyłyby wynagrodzenie netto pracowników.

Jeżeli mają Państwo pytania dotyczące tej kwestii lub chcieliby Państwo otrzymać dodatkowe informacje w temacie rozliczeń pracowniczych, prosimy o kontakt z naszym działem HR.

HR Team

HR Team

Nasze rekomendacje

Nasze członkostwa

Nasze certyfikaty

Wojskowe Centrum Normalizacji Jakości I KodyfikacjiTÜV NORDTÜV RHEINLAND

Nasze partnerstwo

Kompetencje